"Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud, "Bersucilah kamu semua dari kencing, kerana sesungguhnya kebanyakan siksa kubur itu berpunca dari kencing." Seseorang itu tidak dijamin akan terlepas dari segala macam siksaan dalam kubur, walaupun ia seorang alim ulama' atau seorang anak yang bapanya sangat dekat dengan Allah s.w.t.. Sebaliknya kubur itu tidak memandang adakah orang itu orang miskin, orang kaya, orang berkedudukan tinggi atau sebagainya, kubur akan melayan seseorang itu mengikut amal soleh yang telah dilakukan sewaktu hidupnya di dunia ini."

Wednesday 2 November 2011

Tradisi yang bukan-bukan di India

Kesian bila tengok gambar ni kononnya dapat mengubati penyakit setelah si bapa memijak leher dan perut anak menggunakan kedua-dua belah kaki. Tradisi kuno berusia 500 tahun ini sebenarnya masih diamalkan di India sehingga hari ini dan amat malang ritual yang tidak masuk akal seperti ini menyebabkan ada sesetengah daripada kanak-kanak meninggal dunia.

Kesian bila tengok memek muka kanak-kanak yang dipijak bapanya sendiri yang memberi gambaran seribu makna kesakitan. - AFP

2 comments:

Copyright © 2011 by Sisa Dunia. All rights reserved.